PhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucket

assalamualaikum

Wednesday 11 February 2015

Sem Break

Assalamualaikum. Alhamdulillah. Syukur. Sekarang tengah cuti. Oh yeah. Cuti sem 3. Saat jari sibuk menaip dekat phone, bebudak sibuk buat homework masing-masing. Heeeee. As usual, i'm a teacher right now.

Cuti kali ni memang sedih sikit sebabnya geng semua diam aje. Tak ada pun nak ajak jumpa ke apa ke. Alahai. Masa pun gerak macam laju semacam je kan. Jealous lah tu dengan I nak duduk terbongkang dekat rumah. Huhu.

Last week, sakan pergi rumah su. Serius memang syok sebab boleh jumpa semua cousin. Haishhh. Semua dah besar. Okay, teringat benda lucu bila duduk sakat cousin seorang ni. Memang comel sangat dia. Ala, dah nama kacukan cina melayu. Nasiblah aku anak melayu tulen. Gelap sikit pun boleh lah.

"Aqil, aqil comel lah"
"Kalau comel buatlah anak angkat"

Amboi. Lancar dan pantas dia jawab. Sepantas kilat jugak kena marah dengan mama. Huhu. Kesian Aqil kan.

Result sem 3. Apakah. Dah boleh check masa duduk rumah su. Semua sibuk mesej kan. So aku dengan malas check result then perkara pertama aku tengok semua pass. Blurrr kejap. Eh, semua pass. Numerical method and optimization. Memang berperang dengan subjek tu so thank you Dr. sebab banyak tahan layan kerenah saya. Subjek lain ada yang kurang puas hati. Kenapa? Kenapa? Teringat pulak kata-kata someone, kita sokmo nak mengeluh bila kita tak dapat tapi kita lupa syukur dengan apa Allah bagi. Aku kadang mengeluh kenapalah lecturer ni bagi markah gini untuk subjek ni? Tapi aku lupa syukur untuk other subjek tak fail pun.

Terkesan dekat hati bila ada yang bandingkan kita dengan insan lain. Ya. Aku sedar diri. Aku tahu tahap kemampuan aku. Aku dah usaha tapi setakat ni je yang aku mampu dapat. Its okay, next sem aku try lagi. Janganlah nak tuduh yang bukan-bukan. Sedih tau bila kita dah struggle very hard tapi orang still pandang rendah then beri tuduhan yang aku rasa tak masuk dek akal.

Moral of the story, whatever the result is, you get what have you usahakan. Heeee. Jangan pernah mengeluh sebab ada hikmah di sebalik semua yang terjadi. Apa lebih penting, more focus untuk sem 4.

0 comments:

Jika mahu mendapatkan yang soleh, kurangkan sedikit agenda menCARI si Soleh, tetapi berusahalah menJADI yang solehah. Jika inginkan yang solehah, janganlah cerewet sangat menCARI yang solehah, tetapi berusahalah menJADI yang soleh. Bertemu yang solehah, solehahnya dia belum tentu kekal. Bertemu yang soleh, solehnya boleh berubah… kerana si solehah dan si soleh adalah insan biasa. Tetapi jika semua orang fokus kepada JADI dan bukannya CARI, maka ramailah calon, dan mudahlah sedikit kehidupan. Dan kita sendiri tidak bimbang untuk berumah tangga dengan pasangan ‘itu’ walaupun mungkin tidak 100% (30% pun belum tentu) mengenalinya. Apa yang nak dibimbangkan, kita berkahwin sebagai sebahagian daripada proses untuk MENJADI, bukan MENCARI...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...